آشنایی با رمزنـگــاری در پــرل

قصد دارم در مورد رمز نگاری در پرل مطلبی بنویسم.بنده از رمز نگاری یک رشته شروع میکنم و مبحث رو در رمزنگاری فایل ها اعم از باینری و متنی به پایان می رسونم.

رمزگذاری عملیاتی است که طی آن اطلاعات اولیه (که به آن متن آشکار گفته می‌شود) با استفاده از یک الگوریتم (که الگوریتم رمز نامیده می‌شود) و یک کمیت محرمانه (که به آن کلید رمز گفته می‌شود) به متن غیر قابل فهم دیگری (که به آن متن رمز گفته می‌شود) تبدیل می‌شود به نحوی که بدون دسترسی به کلید رمز، دستیابی به اطلاعات اولیه از روی متن رمز شده غیرممکن باشد.
به عملیات معکوس رمزگذاری، رمزگشایی گفته می‌شود که به معنای بازیابی متن آشکار با دانستن و استفاده از کلید رمز می‌باشد. اگر بازیابی متن آشکار بدون دانستن کلید رمز انجام گیرد، به آن تجزیه و تحلیل رمز گفته می‌شود. امروزه مسائل مربوط به رمزگذاری توسعهٔ زیادی یافته است و در حوزهٔ دانش رمزنگاری مورد بررسی قرار می‌گیرد.
استفاده از عملیات رمزگذاری دارای سابقهٔ چند هزار ساله است و مدت زیادی است که توسط دولت‌ها و سیستم‌های نظامی برای رد و بدل اطلاعات به صورت امن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. اما امروزه با هدف محافظت از اطلاعات در بسیاری از کاربردها و سیستم‌های مدرن انسانی مانند موارد زیر نیز به کار گرفته می‌شود:
ارتباطات امن در شبکه‌های رایانه‌ای
سیستم‌های تلفن همراه و ماهواره‌ای
انواع سیستم‌های بی‌سیم
دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها
انواع سیستم‌های تجاری و مالی
مدیریت حقوق دیجیتالی

و رمزنگاری برنامه های آلوده به بدافزار


ماژولهای اختصاصی زیادی در پرل وجود دارند که هر کدام در جهت نیاز کاربران در یک حوزه خاص نوشته شدند.کافی عبارت Crypt- رو در ppm یا cpan سرچ کنیم.

برای شروع من با نحوه رمزنگاری یک رشته شروع میکنم رشته ای که رمز می شه با استفاده از روش رمزنگاری base64 می باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد Base64 




ماژول Base64 دارای 2 متد و یک برای رمزنگاری encode و دیگری برای رمز گشایی decode .

اگر تمایل دارید که از سابروتین برای رمز نگاری استفاده نکنید می تونید از این روش استفاده کنید:


این مبحث ادامه دارد...



نظرات 1 + ارسال نظر
hamid 1390/09/05 ساعت 08:20 ب.ظ

kheili aali bood moteshakeram

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد